a) Warganegara Malaysia dan berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan jawatan.
b) Calon bagi lantikan hendaklah memiliki kelayakan masuk seperti berikut:
-
- Diploma dalam bidang Pentadbiran Awam yang diiktiraf oleh Kerajaan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. (Gaji permulaan ialah pada Gred L5: RM1,893.00); atau
- Diploma dalam bidang Undang-undang yang diiktiraf oleh Kerajaan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. (Gaji permulaan ialah pada Gred L5: RM1,974.00).
SYARAT KELAYAKAN BAHASA MELAYU
Calon bagi lantikan hendaklah memiliki Kepujian (sekurang-kurangnya Gred C) dalam subjek Bahasa Melayu pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia/ Sijil Vokasional Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.
DESKRIPSI TUGAS
- Menyemak fail dari bahagian berkaitan bagi penyediaan kertas siasatan.
- Menyemak kertas-kertas saman, pertuduhan dan pengaduan sebelum pendaftaran saman (e-filing) Mahkamah.
- Penyerahan notis saman kes Mahkamah.
- Menjalankan pendakwaan/ sebutan atau bicara kes-kes Majlis di Mahkamah.
- Melaksanakan operasi waran tangkap bersepadu bersama Polis Diraja Malaysia (PDRM).
- Membantu memberi taklimat atau kursus Undang-Undang kepada Jabatan-Jabatan berkaitan.
- Menggubal, menyemak dan meminda undang-Undang Kecil, Peraturan dan Kaedah bagi tujuan pewartaan.
Mohon jawatan ini
Permohonan adalah dipelawa kepada Warganegara Malaysia yang berkelayakan untuk mengisi kekosongan jawatan bertaraf Tetap/ Kontrak bagi jawatan-jawatan berikut. Keutamaan akan diberi kepada Rakyat Negeri Pahang Darul Makmur dengan ketetapan kriteria seperti berikut:-
i) Anak Pahang dan pemegang Kad Pengenalan Kod Negeri Pahang iaitu 06, 32 atau 33 dan
ii) Ibu atau bapa calon merupakan anak Negeri Pahang dan pemegang Kad Pengenalan Kod Negeri Pahang iaitu 06, 32 atau 33 dan
iii) Ibu bapa atau calon merupakan pemastautin di Negeri Pahang melebihi 10 tahun. Calon perlulah mengemukakan surat pemastautin yang dikeluarkan oleh Penghulu Mukim.
A. CARA MEMOHON DAN SYARAT-SYARAT:
1. Permohonan boleh dibuat secara online melalui laman web Majlis Perbandaran Pekan Bandar Diraja http://mpp.gov.my/
2. Pemohon hendaklah memuat naik dokumen-dokumen mengikut susunan berikut:
i) Salinan Kad Pengenalan
ii) Salinan Sijil Kelahiran
iii) Salinan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
iv) Salinan Sijil Tamat Persekolahan Menengah
v) Salinan Sijil STPM/ STAM/ Sijil Pertanian/ Sijil Matrikulasi KPM/ Sijil Khas/ Diploma dan Transkrip Akhir/ Ijazah dan Transkrip Akhir.
vi) Surat Pengesahan Pemastautin bagi pemohon/ibu/bapa yang bukan anak Pahang dan telah bermastautin di Negeri Pahang melebihi 10 tahun.
3. ARAHAN :
i) Salinan sijil perlu diakui sah oleh Pegawai Kerajaan dari Kumpulan Pengurusan dan Profesional dan keatas.
ii) Kesemua dokumen di atas hendaklah dimuat naik semasa permohonan dibuat.
iii) Permohonan daripada pegawai-pegawai yang sedang berkhidmat dalam Perkhidmatan Awam, Badan Berkanun atau Pihak Berkuasa Tempatan selain dari Majlis Perbandaran Pekan Bandar Diraja hendaklah dibuat melalui Ketua Jabatan masing-masing mengikut Peraturan 18, Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2012.
iv) Sekiranya permohonan tidak lengkap atau tidak memenuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan, Majlis Perbandaran Pekan Bandar Diraja berhak untuk tidak mempertimbangkan permohonan ini.
4. TARIKH BUKA PERMOHONAN : 11 OGOS 2025 (ISNIN)
TARIKH TUTUP PERMOHONAN : 25 OGOS 2025 (ISNIN)
NO FAIL JAWATAN : 1/4/0055 Jld.10
5. Permohonan yang tidak menerima sebarang jawapan selepas enam (6) bulan dari tarikh tutup iklan hendaklah menganggap permohonan tersebut tidak berjaya.
6. Segala perbelanjaan bagi menghadiri temuduga adalah ditanggung oleh pemohon sendiri.