Fungsi Bahagian / Unit
Unit Penilaian/COB
- Menilai pegangan harta baru dan harta pindaan senarai nilaian berkadar di seluruh kawasan operasi bercukai MPP.
- Menilai pegangan harta baru milik Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Angkatan Tentera Malaysia di seluruh kawasan operasi MPP.
- Menerima, memproses, mengurus segala bantahan dan rayuan pemilik harta tanah yang tidak berpuashati ke atas nilai kadaran yang dikuatkuasakan.
- Menambah dan memperluaskan kawasan kutipan cukai secara berperingkat mengikut pembangunan kawasan dan tempat.
- Memastikan semua pegangan yang bercukai sentiasa selamat dan diselenggara didalam sistem berkomputer MPP.
- Mengurus dan memproses Bil Cukai Taksiran Am dan Notis E di dalam sistem berkomputer MPP.
- Memastikan penghantaran Bil Cukai Taksiran Am & Notis E dibuat bagi setiap penggal setiap tahun.
- Menerima, memproses, mengurus permohonan bagi mesyuarat dibawah Jawatankuasa Penilaian dan Pengurusan Harta .
- Menyediakan laporan bagi tuntutan Caruman Membantu Kadar bagi harta Kerajaan Negeri dan Persekutuan.
- Penyediaan maklumat, laporan, mesyuarat dan tindakan serta pemantauan hartanah yang terlibat di bawah Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171),
- Akta Pengurusan Strata 2013 (Akta 757), Akta Bangunan dan Harta Bersama 2007 (Akta 663), Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 (Akta 118).
- Memastikan setiap pengurusan bangunan berstrata berfungsi dengan baik dan sempurna.
- Mengawal selia kesempurnaan penyenggaraan dan pengurusan bangunan serta harta bersama yang dilaksanakan oleh pemaju, badan pengurusan bersama (JMB) dan Perbadanan Pengurusan (MC).
- Menguatkuasa akta,peraturan dan garis panduan berkaitan.
Unit Cukai Taksiran Dan Tunggakan
- Membuat kerja-kerja kutipan tunggakan cukai taksiran selaras peruntukkan di dalam Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171).
- Menjalankan kerja-kerja penguatkuasaan bagi kutipan tunggakan berdasarkan Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171).
- Menyelaras dan menyelia kutipan cukai semasa dan tunggakan cukai taksiran MPP.
- Memastikan semua akaun cukai di selenggara dan dikemaskini dengan selamat di dalam sistem berkomputer MPP.
- Menyelia dan menyelaras lejar bagi kemasukan data kutipan offline daripada Jabatan Perbendaharaan .
- Memastikan semua laporan bersistem dikemaskini dan diselenggara dengan selamat di dalam sistem berkomputer MPP.
- Memantau pembayaran secara ansuran oleh pemilik akaun cukai yang didaftarkan.
- Mengemaskini maklumat pegangan yang telah didaftarkan di dalam sistem berkomputer MPP.
- Menyediakan laporan lawatan siasatan tapak bagi harta – harta roboh, usang dan tidak layak dihuni.
- Memantau dan menyelia kerja-kerja kutipan tunggakan oleh panel guaman yang dilantik.
- Menyediakan keperluan kertas kerja rumah roboh, usang dan tidak layak dihuni bagi pembentangan di dalam Mesyuarat Jawatankuasa Penilaian dan Pengurusan Harta
- Membuat hebahan dan makluman berkaitan pembayaran Cukai Taksiran Am
Keterangan Ringkas Mengenai Cukai Taksiran
Soalan 1: APAKAH ITU CUKAI TAKSIRAN AM?
Jawapan 1: Cukai Taksiran AM ialah cukai yang dikenakan ke atas pegangan berkadar seperti :
⁃ Rumah Kediaman
⁃ Harta Perusahaan (Kedai, kilang, Hotel dsb.)
⁃ Tanah Kosong yang terletak di dalam kawasan Majlis Perbandaran Pekan.
Soalan 2: BAGAIMANA IA DIBAYAR?
Jawapan 2: Cukai Taksiran Am dibayar 2 kali setahun iaitu :
1/2 tahun pertama – 1hb. Januari hingga 28hb. / 29hb.
Februari.
1/2 tahun kedua – 1hb. Jun hingga 31hb. Ogos bagi tiap-tiap tahun
Soalan 3: APAKAH YANG AKAN TERJADI KEPADA ANDA JIKA TIDAK MENJELASKAN CUKAI DALAM TEMPOH TERSEBUT?
Jawapan 3: Mengikut Akta 171, anda akan dikenakan tindakan-tindakan seperti berikut:
Notis (Borang E) akan dikeluarkan kepada anda dikehendaki menjelaskan dalam masa 15 hari daripada tarikh notis. Denda sebanyak 2% daripada baki tunggakan akan dikenakan kepada anda mengikut Seksyen 147(1). Jika masih gagal, waran tahanan akan dikeluarkan kepada anda. Waran ini membolehkan Majlis Perbandaran Pekan merampas barang-barang yang ada di dalam bangunan atau menutup bangunan tanah melalui Pendaftaran Mahkamah Tinggi mengikut Seksyen 151. Bayaran waran sebanyak 10% juga akan dikenakan.
Soalan 4: BAGAIMANA UNTUK ELAKKAN KENA DENDA ATAU TINDAKAN MAHKAMAH?
Jawapan 4: Bayaran segera sebelum 28hb. / 29hb.Februari-31hb Ogos pada tiap-tiap tahun.
Soalan 5: APAKAH YANG PERLU ANDA LAKUKAN JIKA BIL-BIL TIDAK DITERIMA?
Jawapan 5: Datang sendiri ke Peiabat Mailis Perbandaran Pekan.
JABATAN PENILAIAN & PENGURUSAN HARTA untuk mendapatkan bil-bil tuan-tuan/puan-puan. Jangan lupa bawa maklumat-maklumat seperti berikut
⁃ No. Lot/No. Rumah dan kedudukan harta.
⁃ No. akuan (jika ada) atau
⁃ bawa bil lama untuk rujukan.
Soalan 6: JIKA ANDA HANYA SEORANG PENYEWA RUMAH/ BANGUNAN TERSEBUT, APA HARUS ANDA LAKUKAN?
Jawapan 6: Anda boleh mengemukakan bit-bil in kepada pemilik untuk bayaran segera. Jika pemilik gagal untuk menjelaskan cukai tersebut harta anda di dalam bangunan itu akan dirampas. Oleh itu anda boleh melindunginya dengan membayar sewanya kepada Majlis Perbandaran Pekan sehingga tunggakan dijelaskan.
Peruntukan sehingga tunggakan dijelaskan. Peruntukan Seksyen 151(6). Akta 171 Kerajaan Tempatan, melindungi anda!
Soalan 7: APAKAH YANG HARUS ANDA LAKUKAN APABILA ANDA INGIN MEMBELI SEBUAH RUMAH/ TANAH KOSONG?
Jawapan 7: Semak dulu dengan Majlis Perbandaran Pekan untuk nama yang didaftar dan tunggakan yang masih ada bagi rumah/tanah tersebut untuk mengelakkan anda menyesal di kemudian hari. Seksyen 146. Akta 171 menegaskan bahawa semua kadar (tunggakan) adalah menjadi tanggungjawab pemilik pada masa itu untuk menjelaskannya. Anda dinasihati supaya menyemak dahulu harta tersebut untuk menentukan tunggakan telah dijelaskan oleh pemilik sebelumnya.
Soalan 8: JIKA ANDA TELAH MENUKAR MILIK/ MENJUAL/ MEWARISI RUMAH/ HARTA, APA PERLU ANDA BUAT?
Jawapan 8: Beritahu kepada Majlis Perbandaran Pekan dengan mengisikan Borang I/ Borang J dan lain yang berkenaan dalam tempoh 3 bulan selepas pindahmilik dilakukan.
Jika gagal Pihak Majlis Perbandaran Pekan boleh mengambil tindakan mengikut Seksyen 160(6) Akta 171.
Soalan 9: JIKA ANDA TIDAK MAMPU BAGAIMANAKAH UNTUK MENJELASKAN CUKAI?
Jawapan 9: Majlis Perbandaran Pekan akan menimbangkan untuk bayaran dibuat secara ansur. Untuk itu, anda dinasihati untuk datang sendiri ke pejabat Majlis Perbandaran Pekan, Jabatan Penilaian dan Pengurusan Harta untuk membincangkan perkara itu dengan pegawai-pegawai
yang berkenaan. Pihak Majlis Perbandaran Pekan juga bersedia untuk menyelesaikan lain-lain masalah anda mengenai Cukai Taksiran Am, Sebarang masalah boleh dikemukakan di Pejabat Majlis Perbandaran Pekan.
Unit Pengurusan Harta
- Menguruskan proses pengiklanan gerai – gerai majlis.
- Menerima, menyemak dan memproses permohonan sewa daripada pemohon.
- Menguruskan proses temuduga gerai yang dijalankan.
- Memastikan keadaan bangunan gerai sentiasa baik, selamat dan boleh disewakan.
- Memantau dan menyelia kutipan hasil sewaan gerai majlis.
- Menyelia dan menyelaras lejar kewangan sewaan di dalam sistem berkomputer.
- Memastikan semua laporan bersistem dikemaskini dan diselenggara dengan baik dan selamat
- Memproses bil sewaan setiap bulan.
- Memproses notis tunggakan bagi tindakan penguatkuasaan oleh Jabatan Penguatkuasaan dan Keselamatan.
- Mengemaskini perjanjian sewaan gerai dan memaklumkan Bahagian Undang-Undang bagi penyediaan Perjanjian Sewaan.
- Mengurus dan menyelia harta-harta milik Majlis Perbandaran Pekan termasuk projek-projek penswastaan dibawah Unit Pelaburan Dan Penswastaan.
- Menerima, memproses, mengurus permohonan bagi mesyuarat dibawah Jawatankuasa Pelaburan & Penswastaan.